Aur Prestegård

LEVENDE KULTUR UND LINDEN

Om Betzy Akersloot-Berg utstillingen

Lørdag 11. juni åpner Aurskog-Høland Kunstforening en minneutstilling over Betzy Akersloot-Berg sitt liv og kunstnerskap. 

Betzy var født på gården Nordre Haugrim i Aurskog 1850 av foreldre fra bygda og døde i Nederland i 1922. Som ungdom reiste hun til Finnmark som sykepleier før hun utviklet kunstneriske løpebane som en modig pioner på «spinnesiden» i kunsten. I hennes ungdom var kunstakademiene stengt for kvinner. Kvinner kunne gå på tegneskole, det var enkelte kunstnere som holdt privat undervisning og rettledning. Betzy gikk på tegneskole i Kristiania (Oslo) og tok undervisning og veiledning både i Norge og nede i Europa. Hun giftet seg med en nederlender og ble en meget anerkjent marinemaler. Hun (og mannen) reiste mye – ikke minst på norskekysten fra nord til sør for skisseinnhenting og friluftsmaling. Hun brakte med seg en «kasse» – ett skydd hun kunne arbeide i under regn og uvær. Denne kassen har vi laget en kopi av som er med på utstillingen. Hun malte ikke bare vakre motiv bilder, men og dramatiske sener som storm skipsforlis og krig. Slike billedskildringer passet seg ikke helt for en kvinne i hennes samtid. Hun ble bl.a. nektet å male druknede sjømenn som hadde blitt skyldt inn på stranden etter forlis under uvær. Hun er representert i nasjonalmuseene i Oslo og Stockholm og flere andre kjente museer, gallerier og samlinger. Hun deltok en rekke ganger på Høstutstillingen, i salongene i Paris. Også det nederlandske kongehuset og keiser Wilhelm 2. av Tyskland viet henne interesse med innkjøp. Et eget museum i hennes hjem i Nederland – Museum Tromp’s Heys er viet hennes kunst.

 Aurskog-Høland Kunstforening holdt en representativ utstilling med hennes kunst i september 1996. Nordnorsk Kunstmuseum holdt en bredt anlagt utstilling om hennes historie og kunstnerskap fra juni 2019 til  februar 2020 med den flertydige tittelen «Like Betzy». De introduserte henne bl.a. slik: « Betzy Akersloot-Berg (1850 – 1922) var en badass marinemaler, øydronning og globetrotter som gikk sin egen vei, en vei som alltid førte til havet, hennes «enestestore higen». En kunstnerisk suksess i sin samtid, men en obskuritet i norsk kunsthistorie.»

Vel møtt til utstilling!


Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *